روانشناسی و زندگی بهتر!

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

۱۸مهر
در این مقاله راز استفاده از لیمو عمانی در خورش ها و خواص این ادویه ترش و خوشمزه را با شما در میان می‌گذاریم!

 
لیمو عمانی درختی بوته ای چندبرگ است که خارهای زیادی دارد و ارتفاع آن به 5 متر می رسد. برخی از گونه های این گیاه در زمستان و در سرما در گلخانه و یا شرایط خانگی پرورش داده می شود. تنه اصلی گیاه به ندرت مستقیم رشد می کند و دارای تعدادی شاخه جانبی است.
برگ ها تخم مرغی شکل و بسیار شبیه به برگ های درخت پرتقال هستند. لیمو عمانی گل های زیبایی دارد که به رنگ زرد مایل به سفید است و لبه های گلبرگ ها به رنگ بنفش روشن دیده می شود. گل ها و میوه های این گیاهان در تمام طول سال قابل تشکیل هستند، اما بیشتر در ماه های تابستان مثمر ثمر هستند.
 
 
چاشنی لیمو عمانی!
لیمو عمانی یکی از ادویه های قدیمی برای غذاهای ایرانی است، اگرچه این میوه بومی ایران نیست، اما در غذاهای ایرانی از آن استفاده می شود. املای این ادویه به صورت امانی و عمانی نوشته میشود. میوه خشکی است که به عنوان ادویه در آشپزی خاورمیانه به ویژه غذاهای ایرانی استفاده می شود.
لیمو امانی تازه رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است، بنابراین معمولا نمی توان آن را تازه خورد. پس آن را در آفتاب خشک می کنند تا داخل آن سیاه شود. یکی دیگر از دلایل خشک کردن لیمو عمانی این است که در برخی از مناطق گرمسیری از آنجایی که نگهداری لیموترش مشکل است و حمل و نقل آن مقرون به صرفه نیست، آن را با اصلاحات خاصی به لیمو عمانی تبدیل می کنند تا ظرفیت نگهداری آن برای چندین سال افزایش یابد.
رنگ پوسته بیرونی آن از زرد قهوه ای تا سیاه متغیر است و به عنوان ادویه غذا استفاده می شود. لیمو امانی به صورت خرد شده یا کامل موجود است.
پودر لیمو امانی خشک مانند میوه آن به عنوان ادویه در غذا استفاده می‌شود.

 

ارزش غذایی لیمو عمانی
لیمو عمانی سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی می گیرد و به کاهش فشار خون و چربی خون معروف است.
لیمو عمانی با خشک شدن در اثر تخمیر کمی تلخ می شود و این تلخی در طعم آن نیز احساس می شود. بنابراین بهتر است لیموها را قبل از اضافه کردن غذا جدا کنید تا غذا تلخ نشود.
لیمو عمانی در خورش ها و غذاها محل تجمع روغن خوراکی خواهد بود. بنابراین خوردن آن به طور کلی و مخصوصاً برای کسانی که روغن برایشان مضر است توصیه نمی شود.
در مورد نگهداری لیمو عمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل وجود مواد فراری که باعث عطر و بوی آن می شود، باید در جای خشک و خنک و در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری شود تا حفظ شود.

 

استفاده از لیمو عمانی در غذا
همانطور که می دانید لیمو عمانی یک ادویه ترش است که معمولا در پخت خورش های ایرانی مانند قورمه سبزی و قیمه استفاده می شود.
روش استفاده از لیمو عمانی در آشپزی ایرانی به این صورت است که قبل از استفاده لیمو در غذا، سوراخ، شکسته یا له می شود و سپس به غذای در حال پخت اضافه می شود.
اما در کشورهای دیگر گاهی آنها را کوبیده و به غذاهای برنجی اضافه می کنند. به عنوان مثال از پودر لیمو عمانی در غذاهایی استفاده می شود که در کشورهای حاشیه خلیج فارس تهیه می شود و بسیار تند است و به Bharat یا Kabsa معروف است.
این محصول در کشورهای عربی همسایه مانند عراق، کویت و بحرین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
شایعه شده است که گاهی لیمو عمانی بعد از پختن با غذا تلخ می شود. نکته سرآشپز برای جلوگیری از طعم تلخ این است که بهتر است دانه های لیمو عمانی را قبل از افزودن به غذا جدا کنید.
یا اینکه قبل از اضافه کردن لیمو به غذا، آنها را سوراخ کنید و در ظرف آب و نمک قرار دهید البته مراقب باشید که زیاد در آب نمانند زیرا طعم ترش خود را نیز از دست می‌دهد.
همچنین وقتی لیمو داخل غذا ریخته می شود، روغن را به خود جذب می‌کند و خوردن آن با وجود اینکه بدون کالری است توصیه نمی شود.

 

خواص لیمو عمانی
از گیاهان دارویی در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود که یکی از این گیاهان لیمو عمانی است که در طب سنتی لیمو عمانی دارای اثرات دارویی تقویت کننده معده، ضد گاز، اشتها آور، ضد عفونی کننده، تسکین دهنده سردرد و در کل تسکین دهنده است.
علائم سرفه و سرماخوردگی را به دلیل ویتامین C ازبین می‌برد و می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

خوردن لیمو عمانی اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افرادی که فشار خون طبیعی دارند، مصرف چای لیمو عمانی با عسل یا میوه یکی از نوشیدنی های خوشمزه است. 

fateme fathi
۱۰مهر

 

روغن زیتون هزاران سال است که جزء اصلی فرهنگ های مدیترانه ای بوده است و قدمت آن به یونانیان و رومیان باستان می رسد و تا به امروز محبوب ترین روغن پخت و پز در منطقه باقی مانده است. در واقع، کارشناسان تغذیه معتقدند که حوزه مدیترانه محل زندگی طولانی‌ترین جمعیت‌ها است، دقیقاً به این دلیل که رژیم غذایی معمولی روزانه آنها سرشار از چربی‌های سالم از روغن زیتون، آجیل و ماهی‌های چرب است.
در مقایسه با سایر روغن‌های پخت و پز، روغن زیتون دارای پتانسیل منحصربه‌فردی است که به دلیل ترکیبات پلی فنول قوی موجود در روغن زیتون فوق بکر و درصد بالایی از اسیدها چرب تک غیراشباع (MUFA) موجود در تمام گریدها، به بیماری‌های مزمن و دژنراتیو آسیب برساند. در نتیجه، مصرف روغن زیتون با فواید زیادی از جمله بهبود سطح کلسترول گرفته تا خلق و خوی بهتر و استخوان های قوی تر همراه بوده است.
در اینجا برخی از شگفت انگیزترین مزایای روغن زیتون اشاره می کنیم:
1. سرشار از پلی فنول است
روغن زیتون فرابکر منبع فراوانی از پلی فنول ها، ترکیبات زیست فعال طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است که در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و زیتون یافت می شود.
پلی فنول ها تا حدی برای سلامتی مفید هستند، زیرا با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند - نوعی استرس در بدن که به لیپیدها، پروتئین ها و DNA آسیب می رساند به گونه ای که به تشدید بیماری قلبی، سرطان، دیابت و زوال عقل کمک می‌کند.
دو پلی فنل فراوان موجود در روغن زیتون هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد سرطان، محافظت کننده عصبی و ضد میکروبی هستند.

 

2. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد
روغن زیتون به دلایل (بسیاری) خوبی برای سلامت قلب مناسب است. در مطالعه PREDIMED که اغلب مورد استناد قرار گرفته است، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای شامل 4+ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز مصرف می کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از قلبی بودند.
این بیماری در افرادی که رژیم غذایی کم چرب داشتند حدود 30 درصد کمتر بود. EVOO همچنین با بهبود سطح کلسترول و کاهش فشار خون مرتبط است. اسید اولئیک (فراوان ترین MUFA در تمام گریدهای روغن زیتون) و پلی فنل های مختلف با توجه به توانایی آنها در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو و تغییر سطح کلسترول در جریان خون، احتمالاً مورد تشکر قرار می گیرند.
اما لازم نیست روزانه بیش از 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. در واقع، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می گوید شواهد معتبری برای حمایت از این ادعا وجود دارد که مصرف 1 ½ قاشق غذاخوری روغن های غنی از اسید اولئیک، از جمله روغن زیتون، ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد، به شرطی که جایگزین چربی ها شود. روغن هایی که چربی اشباع شده بیشتری دارند و مقدار کل کالری مصرفی شما در روز را افزایش نمی دهند.

 

3. می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش دهد
 
در حالی که هیچ غذایی یک معجزه برای پیشگیری از سرطان نیست، مصرف روغن زیتون ممکن است یکی از دلایل کاهش نرخ سرطان در کشورهای مدیترانه ای باشد.
یافته‌های یک مطالعه اخیر در سال 2020 نشان می‌دهد که روغن زیتون فرابکر باعث ایجاد تغییراتی در باکتری‌های روده می‌شود که با پیشگیری از سرطان کولورکتال مرتبط است.
و تحقیقات قبلی نشان داده است که زنانی که بیشترین روغن زیتون را مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای سرطان روده بزرگ و سرطان سینه قرار دارند.
ترکیبات روغن زیتون از جمله اسید اولئیک، هیدروکسی تیروزول، اولئوکانتال، فیتواسترول ها و اسکوالن دارای خواص ضد سرطانی هستند.

 

4. باعث بهبود حافظه سالم + عملکرد مغز می‌شود
استرس اکسیداتیو در پیشرفت بیماری های عصبی، از جمله بیماری آلزایمر نقش دارد. اما پلی فنول های روغن زیتون فوق بکر - به ویژه اولئوکانتال - به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند که ممکن است به مقابله با این اثر کمک کند.
یک مطالعه در سال 2019 بر روی حیوانات نشان داد که روغن زیتون غنی از اولئوکانتال به بازیابی عملکرد سد خونی مغزی سالم و کاهش التهاب عصبی کمک می‌کند، به گونه‌ای که ممکن است پیشرفت آلزایمر را کاهش دهد.

 

5. باعث بهبود خلق و خو می‌شود
مواد مغذی روغن زیتون می تواند به بهبود خلق و خوی شما نیز کمک کند. در واقع، مطالعات شگفت‌انگیز در سال‌های 2010، 2017 و 2019 همگی از تحقیقات رو به رشدی حمایت می‌کنند که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی به سبک مدیترانه‌ای واقعاً می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند!
در یکی از مطالعات، 30 درصد از شرکت‌کنندگان پس از 12 هفته مداخله رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل روغن زیتون بود، برای افسردگی متوسط تا شدید خود را بهبود بخشیدند.
تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که چربی‌های مفید روغن زیتون از سیستم عصبی مرکزی حمایت می‌کنند، به عملکرد صحیح اعصاب کمک می‌کنند و سطح سروتونین انتقال‌دهنده عصبی حامی خلق و خو را افزایش می‌دهند.
6. با درد و التهاب مقابله می کند
اگر از آرتریت یا بیماری های التهابی مزمن دیگری رنج می برید، روغن زیتون ممکن است یک افزودنی خوب به رژیم غذایی شما باشد.
برای مثال، نشان داده شده است که چربی های تک غیراشباع سطح پروتئین واکنشی C را کاهش می دهند، یک نشانگر التهابی که در شرایطی مانند آرتریت روماتوئید افزایش می یابد.
روغن زیتون فرا بکر همچنین حاوی پلی فنول اولئوکانتال است که خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن را نشان داده است. برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف منظم غذاهای حاوی اولئوکانتال ممکن است خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش دهد.

 

7. می‌تواند سلامت استخوان را افزایش دهد
یک مطالعه در سال 2018 افزایش تراکم استخوان را در میان زنانی که بیشترین مصرف روغن زیتون را داشتند نشان داد، نتایجی که حتی پس از محاسبه مصرف کلسیم و ویتامین D در زنان صادق بود.
بدن در واقع می‌تواند سلول‌های استئوکلاست را که استخوان را تجزیه می‌کنند، فعال کند، اما محققان حدس می‌زنند که پلی فنول‌های ضدالتهابی روغن زیتون ممکن است مکانیسم‌هایی را ایجاد کند که به جلوگیری از تجزیه استخوان و تحریک تشکیل استخوان کمک می‌کند.

 

8. باعث بهبود میکروبیوم روده سالم می‌شود
میکروبیوم روده شما بر همه چیز از گوارش گرفته تا خلق و خو و ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد، بنابراین حفظ سلامت آن به نفع شماست!
طبق یک بررسی در سال 2019، پلی فنول های روغن زیتون ممکن است التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد و رشد باکتری های خوب را تقویت کند.
به طور خاص، محققان دریافتند که خوردن حدود 1.5 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر در روز به افزایش جمعیت بیفیدوباکتری های سالم در روده کمک می‌کند.

 

9. به سیستم ایمنی کمک می‌کند
خواه در تلاش برای جلوگیری از سرماخوردگی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، یا مدیریت یک بیماری خودایمنی هستید، داشتن سیستم ایمنی سالم حیاتی است.
و به نظر می رسد، سیستم ایمنی بدن شما واقعا چربی های سالم را دوست دارد! یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که خوردن 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر در هر روز با رشد و فعال شدن بیشتر سلول های T مرتبط است، سلول های ایمنی که به مهاجمان خارجی حمله می کنند.
از طرفی خوردن مقدار یکسانی روغن ذرت، کره یا روغن سویا چنین فوایدی را نداشت. این خاصیت روغن زیتون را مدیون سطوح بیشتر پلی فنول ها و MUFA ها در EVOO هستیم. برخی از محققان همچنین معتقدند که ممکن است تأثیر مفیدی در کمک به مبارزه با عفونت ناشی از COVID-19 داشته باشد.

 

10. قند خون را تنظیم می کند و ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند
چربی های سالم یک جزء کلیدی رژیم غذایی برای هر کسی است که سعی در پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع 2 دارد.
در یک مطالعه در سال 2017، افرادی که بیشترین روغن زیتون را مصرف کردند، قند خون ناشتا کمتر و 16 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت را داشتند. همه چربی ها به کند شدن جذب گلوکز در جریان خون کمک می کنند، که می تواند قند خون را ثابت نگه دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که چربی تک غیراشباع اصلی در روغن زیتون، اسید اولئیک، ممکن است به ویژه در برابر مقاومت به انسولین محافظت کند.
از سوی دیگر، چربی‌های اشباع می‌توانند باعث التهاب شوند و تأثیر مضری بر سلول‌های بتا، سلول‌های تولیدکننده انسولین پانکراس داشته باشند.

 

11. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند
از آنجایی که روغن زیتون به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند، می تواند به کاهش هوس هایی که در غیر این صورت منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود، کمک کند - دلیل دیگری برای کنار گذاشتن سس سالاد بدون چربی به نفع EVOO و سرکه!
یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنان دارای اضافه وزن که 1+ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر را به وعده غذایی صبح خود اضافه کردند، چربی بدن خود را کاهش دادند و در مقایسه با زنانی که روغن سویا را به صبحانه خود اضافه کردند، افت فشار خون بیشتری داشتند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف زیاد روغن زیتون در چارچوب یک رژیم غذایی مدیترانه ای باعث افزایش وزن نمی شود.
البته، روغن زیتون همچنان یک ماده غذایی پر کالری است، بنابراین بهترین گزینه استفاده از آن برای جایگزینی چربی های کمتر سالم در رژیم غذایی است.

 

12. سالم ترین روغنی است که می توانید با آن پخت و پز کنید!
برخلاف تصور رایج، EVOO در واقع دارای نقطه دود متوسط تا زیاد بین 350 درجه فارنهایت تا 410 درجه فارنهایت است، با این حال، نقطه دود با پایداری روغن پخت و پز در برابر حرارت ارتباطی ندارد.
تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان می دهد که روغن زیتون فرابکر پایدارترین روغن پخت و پز است که بهتر از روغن هایی با نقطه دود بالا در برابر تخریب مقاومت می کند.
این بدان معناست که می توانید از روغن زیتون فرابکر برای تفت دادن، سرخ کردن، پختن و حتی سرخ کردن استفاده کنید.
روغن زیتون به لطف فراوانی MUFA و پلی فنل های پایدار در برابر حرارت، با استرس اکسیداتیو ناشی از گرما مقابله می کند و تشکیل ترکیبات ناسالم مانند رادیکال های آزاد را کند می کند.
اما واقعا چه چیزی روغن زیتون را به عنوان یک روغن پخت و پز متمایز می کند؟ یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که پختن سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و کدو تنبل در روغن زیتون فوق بکر در واقع محتوای آنتی اکسیدانی این سبزیجات را افزایش می دهد.
نکته اصلی این است که روغن زیتون فوق العاده مغذی است و هیچ روغن آشپزی دیگری از نظر طعم، تطبیق پذیری و فواید سلامت سر تا پا قابل مقایسه نیست.
fateme fathi
۰۸مهر

 برنج یکی از مهم‌ترین غلات دنیا به حساب می‌آید. این غله، رژیم بیشتر از نیمی از مردم جهان را تشکیل داده و در اکثر کشورهای جهان به عنوان پرمصرف‌ترین غله شناخته می‌شود. کشت برنج در کشورهای خاصی و باتوجه به نوع آب و هوای آن کشت می‌شود. در ایران نیز برنج لنجان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌ها می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد.

برنج ایرانی | برنج قیمت

با برنج سفید چی درست کنم؟

خیلی اوقات وقتی قرار است غذایی بپزید دچار سردرگمی و نگرانی می‌شوید و دلتان می‌خواهد غذایی جدید با یک دستورپخت ساده و سریع آماده کنید. برنج سفید یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مواد غذایی است که قبل از پختن هرغذایی به یاد آن می‌افتیم. اما آیا می‌دانید با برنج سفید چه غذایی درست کنید؟ یا بهتر بگویم: چه غذاهایی را می‌توان در کنار برنج سفید آماده کرد؟ امروز در این مقاله شما را با غذاهای جدیدی که می‌توان آنها را در کنار برنج سفید میل کرد آموزش می‌دهیم:

ناهار چی درست کنم ساده باشه با برنج؟

برنج سفید یکی از بهترین وعده های غذایی برای ناهار یا شام است. تقریبا می‌تونید این غذا را با هرغذای دیگری ترکیب کنید، درست کردن آن ساده است و به امکانات خاصی هم نیاز ندارد. قبل از شروع بهتر است بگوییم که نوع برنج سفید اهمیتی ندارد، شما می‌توانید از برنج لنجان، برنج شمالی، برنج دانه بلند، دانه کوتاه و … استفاده کنید، برای خرید برنج شمالی و اطلاع از قیمت برنج لنجان کلیک کنید: https://www.giahine.com/product-tag/lenjan-rice/

خورش اناربیج

خورش اناربیج یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلانی است که به ثبت جهانی نیز رسیده است. برای تهیه این خورش به 6 تکه مرغ یا گوشت، 500 گرم مغز گردو خرد شده، یک عدد پیاز و 4 لیوان آب انار نیاز دارید.

دستور پخت: پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید تا کمی طلایی شود، سپس تکه‌های مرغ را با آن تفت دهید. حالا آب انار به همراه یک استکان آب و ادویه های لازم را درون تابه ریخته و هم بزنید.

اجازه دهید تا ترکیبات روی شعله ملایم بپزند.

حالا مقداری سبزی خرد شده همراه با یک حبه سیر را در یک تابه تفت دهید تا حسابی سرخ شود. پس از آن مقداری رب انار به ترکیب سبزی و سیر اضافه کنید.

سبزی و سیر و رب انار را با موادی که قبلا روی شعله ملایم گذاشتید، ترکیب کنید و اجازه دهید تا خورش روی شعله ملایم جا بیفتد.

ترکیب سبزی اناربیج: گشنیز، جعفری، نعنا، چوچاق، اسفناج، تره

مرغ تریاکی

مرغ تریاکی یکی از غذاهای لذیذی است که متعلق به آسیای شرقی است. این غذا بسیار لطیف و آبدار بوده و روی برنج ژاپنی بخارپز شده یا همراه با سبزیجات سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه مرغ تریاکی:

برنج: بهتر است برنج بخارپز شده با برنج گرده باشد زیرا بیشتر به برنج ژاپنی نزدیک است، همچنین برای طعم دادن به آن فقط از نمک استفاده کنید.

ران مرغ: ران مرغ بی استخوان مناسب‌ترین قسمت مرغ برای تهیه این غذای لذیذ است.

پودر سیر: پودر سیر نیز برای اضافه کردن رایحه خوب به این غذا استفاده می‌شود.

روغن ذرت یا زیتون: استفاده از روغن گیاهی بهترین گزینه برای پخت این غذاست.

پیازچه: پیازچه برای مرحله آخر و طعم نهایی این غذا استفاده می‌شود.

دانه‌های کنجد: دانه های کنجد برشته شده طعم ملایم و آجیلی به غذا اضافه می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه سس مرغ تریاکی:

سس سویا: سس سویا، یا به زبان ژاپنی شویو، چاشنی ضروری در آشپزی ژاپنی است که طعم غنی اومامی را به سس تریاکی اضافه می‌کند.

شکر قهوه ای

زنجبیل تازه رنده شده

برای اطلاع از طرز تهیه مرغ تریاکی بهتر است از منبع معتبر آن استفاده کنید.

دمی گوجه

از خوشمزه ترین و ساده ترین غذاهایی که می‌توان با برنج پخت، دمی گوجه است. برای این کار ابتدا یک لیوان برنج را خیس کنید. پس از شستن و خیس خوردن برنج، آن را درون قابلمه بریزید به طوری که آب برنج به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد و کمی نمک نیز به آن بزنید.

یک پیاز کوچک را نگینی خرد کرده و درون روغن تفت دهید، سپس به آن نمک و فلفل اضافه کنید و اجازه دهید تا پیازها طلایی شوند.

یک عدد سیب زمینی کوچک را نیز نگینی خرد کرده و سرخ کنید و آن را با پیازها ترکیب کنید.

حالا کمی رب گوجه را همراه با گوجه فرنگی رنده شده تفت دهید. کمی کره نیز به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب گوجه ها تبخیر شود.

غذای ساده برای ناهار با برنج بدون گوشت همین دمی گوجه است!

حالا تمامی مواد را با هم مخلوط می‌کنیم، در همین حین آب برنج شما باید تقریبا تبخیر شده باشد و مقدار کمی از آن در قابلمه باقی مانده باشد. سس اماده شده را به برنج‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

عدس پلو

اگر برای شماهم سوال است با برنج سفید چی درست کنم؟ یکی از ساده ترین غذاها، عدس پلو است! برای تهیه عدس پلو ابتدا مقداری عدس را با نمک بپزید، اجازه دهید عدس خوب بپزد و سفت نباشد.

حالا یک لیوان برنج را درون آب ریخته اجازه دهید تا روی شعله تقریبا بپزد، وقتی برنج‌ها تقریبا نرم شدن و شروع کردن روی سطح آب بیایند، عدس‌ها را داخل آب برنج ریخته و برنج و عدس را باهم آب کشی کنید.

حالا کمی پیاز خرد کنید و آن را تفت دهید، پس از اینکه پیازها سرخ شدند، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را به آنها اضافه کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید مقداری گوشت چرخ کرده نیز به این ترکیب اضافه کنید.

وقتی برنج شما دم کشید، ترکیب پیاز و ادویه را در کنار برنج قرار داده و میل کنید.

هویج پلو

پختن غذا با برنج سفید کار ساده‌ای است، منتها اگر کمی خلاقیت داشته باشید می‌توانید غذاهای جدیدتر و طعم‌های جدیدی نیز درست کنید.

هویج پلو یکی از غذاهای مورد علاقه خود من است. برای این کار نیاز به مرغ، پیاز، هویج، برنج، کره، زعفران، لیموترش، نمک و فلفل و دارچین دارید.

مقدار مواد اولیه طبق سلیقه و ذائقه خود شماست اما برای 4 پیمانه برنج به 2 تکه سینه مرغ و 5 عدد هویج متوسط و یک عدد پیاز متوسط نیاز دارید.

ابتدا باید مرغ را آماده کنیم، برای این کار مرغ را به همراه 2 پیمانه آب و 1 عدد پیاز و مقداری نمک و فلفل و دارچین درون قابلمه آب و روی اجاق میگذاریم تا مرغ کاملا بپزد.

پس از پخته شدن مرغ اجازه دهید کمی خنک شود سپس آن را تکه تکه کرده و کنار بگذارید. توصیه می‌شود در این مرحله مقداری از آب مرغ را صاف کرده و کنار بگذارید تا بعدا به غذا اضافه شود.

حالا باقی مانده پیاز را ریز خرد کرده و در تابه ای مناسب با کمی روغن تفت می دهیم. بعد از اینکه پیاز کاراملی شد کمی زردچوبه اضافه می کنیم و بعد از اینکه کمی سرخ شد مرغ را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

پس از سرخ شدن مرغ‌ها نوبت به ریختن هویج‌های رنده شده می‌رسد، هویج ها هم باید سرخ شوند!

پس از این که هویج ها سرخ شد، نمک، فلفل و دارچین و زعفران دم کرده را همراه با کره اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که هویج طعم شیرینی دارد و غذای شما کمی شیرین می‌شود، اگر زیاد اهل شیرینی نیستید، اولا از این غذا دوری کنید، دوما می‌توانید با مقداری آب لیمو ترش تازه از شیرینی آن کم کنید.

در پایان به صورت لایه لایه مواد را بین برنج قرار دهید و اجازه دهید تا دم بکشد. برای ته قابلمه نیز می‌توانید ته دیگ سیب زمینی آماده کنید!

کلام آخر

در این لیست به 5 غذای ساده و سریع با برنج سفید اشاره کردیم و تلاش کردیم تا به صورت جزئی دستور پخت آنها را به شما آموزش دهیم، البته که برای تهیه یک غذای مجلسی و دقیق بهتر است به سراغ سایت های آشپزی بروید!

برای تهیه ادویه جات غذای خود، یا تهیه برنج و زعفران می‌توانید از طریق فروشگاه زرین گیاهینه نیز اقدام کنید.

منبع: https://mijik.ir/?p=14687 

 

fateme fathi
۰۳مهر

 برنج یک دانه غلات است که یکی از مهم ترین کربوهیدرات های غذایی در جهان به شمار میرود و بیش از نیمی از جمعیت جهان به آن وابسته هستند.

 

برنج که معمولاً آب پز یا بخارپز می شود را می توان به آرد بدون گلوتن تبدیل کرد. این یکی از اجزای اصلی بسیاری از غذاها از جمله غذاهای هند، چین و آسیای جنوب شرقی است.

انواع مختلفی از برنج وجود دارد، اما به طور کلی بر اساس شکل (دانه بلند یا کوتاه) و رنگ - سفید یا قهوه ای - طبقه بندی می شوند.

برنج سفید سبوس بیرونی غلات غنی از فیبر را همراه با جوانه غنی از مواد مغذی حذف کرده است. در نتیجه، ماندگاری طولانی‌تری دارد، سریع پخته می‌شود، اما طعم ملایم و خنثی دارد.

از نظر تغذیه ای فیبر و پروتئین کمتری نسبت به غلات سبوس دار دارد. از سوی دیگر، برنج قهوه ای حاوی سبوس و جوانه است که آن را غنی از مواد مغذی و فیبر می کند و طعم آجیل را حفظ می کند.

 

مشخصات تغذیه ای برنج

یک وعده 100 گرمی برنج سفید (آب پز) فراهم می کند:

  • 131 کیلو کالری / 560 کیلوژول

  • 2.8 گرم پروتئین

  • 0.4 گرم چربی

  • 31.1 گرم کربوهیدرات

  • 0.5 گرم فیبر

یک وعده 100 گرمی برنج قهوه ای (آب پز) به شما کمک می کند:

  • 132Kcal/562KJ

  • پروتئین 3.6 گرم

  • 0.9 گرم چربی

  • 29.2 گرم کربوهیدرات

  • 1.5 گرم فیبر

  • 48 میلی گرم منیزیم

  • 125 میلی گرم فسفر

 

5 فایده مهم برنج برای سلامتی چیست؟

 

1. ممکن است به حفظ وزن سالم کمک کند

برنج قهوه ای حاوی فیبر و پروتئین است که هر دو اثر سیر کنندگی دارند و در مقایسه با برنج سفید به شاخص گلیسمی (GI) پایین تری کمک می کنند.

این بدان معناست که کربوهیدرات های تامین شده توسط بخشی از برنج قهوه ای به طور پیوسته به انرژی تبدیل می شوند. به همین دلیل، انتخاب برنج قهوه ای به جای سفید به کاهش گلوکز خون و سطح انسولین ناشتا کمک می کند.

همه اینها سطح انرژی را تثبیت می کند، از هوس ها جلوگیری می کند و ممکن است به مدیریت وزن کمک کند.

تصویر برنج سفید کمتر واضح است، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که افزایش وزن و به ویژه چربی شکم افزایش می‌یابد، در حالی که مطالعات دیگر هیچ ارتباطی را نشان نمی‌دهند.

با این حال، تصور می‌شود که مصرف منظم برنج سفید ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون شود که در طول زمان ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک از جمله افزایش وزن را افزایش دهد.

 

2. برنج قهوه ای بدن را در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند

برنج قهوه ای لایه سبوس را حفظ می کند و به همین دلیل حاوی ترکیبات محافظی به نام فلاونوئیدها است که نمونه هایی از آنها شامل آپیژنین و کورستین است.

این ترکیبات نقش مهمی در محافظت در برابر بیماری دارند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای در رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، برخی سرطان ها از جمله سرطان پانکراس و معده و همچنین دیابت نوع 2 مرتبط است.

 

3. برنج سفید از انرژی پشتیبانی می کند و سطح گلیکوژن را پس از ورزش بازیابی می کند

ورزشکاران اغلب برنج سفید را به عنوان منبع انرژی ترجیح می دهند، مخصوصاً وقتی بعد از ورزش سوخت گیری می کنند.

این به این دلیل است که کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند برنج سفید، منبعی از کربوهیدرات سریع و به راحتی قابل دسترسی هستند که برای جبران گلیکوژن ماهیچه ها پس از فعالیت بدنی مورد نیاز است.

 

4. برنج سفید برای دستگاه گوارش مفید است

برنج سفید به راحتی هضم می شود، فیبر کمی دارد و اگر درست پخته شود و سرو شود بعید است که باعث ناراحتی معده شود.

ممکن است برای کسانی که از سوزش سر دل یا حالت تهوع و همچنین در طول شعله‌ور شدن بیماری‌هایی مانند دیورتیکولیت و بیماری کرون رنج می‌برند، مفید باشد.

 

5. یک دانه بدون گلوتن است

برنج که به طور طبیعی فاقد گلوتن است، یک گزینه ارزشمند برای مبتلایان به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک است.

انواع قهوه ای و غلات کامل به ویژه مفید است زیرا فیبر نامحلول را تامین می کند که عملکرد گوارشی را تقویت می کند و باکتری های مفید روده را که برای سلامتی بسیار مهم هستند، "سوخت" می کند.

 

آیا برنج برای همه بی خطر است؟

برنج یک غذای اصلی مهم است، با این حال، گزارش‌ها آن را با آلودگی آرسنیک مرتبط می‌دانند، که سطوح بالای آن، در یک دوره ثابت، با افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

تجمع آرسنیک در قسمت سبوس دانه بیشتر است، به این معنی که برنج سبوس دار ممکن است به طور بالقوه مقادیر بیشتری از این آلاینده فلز سنگین نسبت به برنج سفید داشته باشد.

با توجه به وزن کمتر آنها، قرار گرفتن در معرض آرسنیک برای کودکان نگرانی بیشتری دارد. این خطر با انتخاب های غذایی محدود آنها و این واقعیت که بسیاری از اولین غذاها بر پایه برنج هستند افزایش می یابد.

به همین دلیل از مصرف شیر برنج که از سبوس غلات تهیه می شود برای تمام کودکان زیر 5 سال باید خودداری شود.

برخی از نکات مفید آشپزخانه ممکن است به کاهش سطوح آرسنیک کمک کند، مانند شستن برنج قبل از استفاده و استفاده از حجم زیاد آب برای برنج هنگام پختن. گفته می شود، مصرف برنج به صورت متعادل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نباید برای اکثر مردم مشکلی ایجاد کند.

fateme fathi